♥ assalamualaikum . mari selawat :)

Monday, April 25, 2011

indahnya ketidaksempurnaan

 down ? useless ? tak guna ? ataupun , ya , LOSER ! .
aku ni tak boleh harap . ya ALLAH , cantiknya dia , dahlah pandai .
ya , aku pun pernah seperti itu . ya ALLAH , betapa butanya mata hati aku !
just to share about An-naafi' :)


pasti kita pernah dengar kisah seorang wanita tua yang miskin dengan pengandar air . satu bekas air yang sempurna , satu lagi bekas bocor .

dipendekkan cerita , satu hari , si bekas bocor meluahkan perasaannya kepada wanita tua itu .

"aku malu dengan diri sendiri. Aku ini bocor.....tidak sempurna seperti bekasmu yang satu lagi . bila sampai ke rumah, aku tidak pernah berjaya membawa air ssebanyak dia"

wanita tua berhati tabah dan mulia itu tersenyum lembut sambil berkata ,

"aku sudah lama tahu tentang keadaanmu yang bocor kalau itu yang engkau anggap sebagai tidak sempurna . tapi kekurangan bukan bermakna engkau tidak berguna . sebab itu aku menabur benih bungadi sepanjang pinggir jalan yang kita lalui setiap hari . setiap harilah engkau yang menyiram benih2 bunga sehingga ia tumbuh dan menghiasi jalan itu .

malas nak taip =.='

kesempurnaan hanya milik ALLAH . dengan kesempurnaanya , dia menjadikan makhluk sebagai suatu rahmat. Maha Suci ALLAH yang AnNaafi' drp menciptakan suatu yang sia2

adakah kamu menyangka bahawa kami menciptakan kamu sia2 dan bahawasanya kamu tidak akan dikembalikan kepada kami ?
(almukminun ayat 115)

andai terasa diri sempurna , manusia mungkin sahaja merosakkan diri sendiri dengan sikap takbur , bongkak dan ego sehingga memandang rendah terhadap manusia lain . ketika menyedari diri ini lemah, kurang , dan tidak sempurna.. baru tercetus keinginnan untuk bergantung dan menumpang kesempurnaan ALLAH yang Maha Sempurna .

semoga kita terus bersyukur dan tidak menjadi penghalang utk menjalankan peranan sebagai manusia yang membawa rahmat....

wahai diri dan khalifah di muka bumi ini , kenalilah ALLAH  melalui nama nama indahNya .







99 Nama Allah Yang Indah - Dr Ary Ginanjar Agustian

sumber: buku odyssey segumpal hati

2 comments:

  1. wah~suka entri ni,tak pernah pun dengar cerita tu sblm ni =.="
    hehehe...
    Syukran Jazeelan sbb sudi kongsi. ^_^

    P/S:OoUuuuHhhh...~dah tukar pic kat atas tu jadi kucing comel ya ^_~
    suka pic kucing yg kedua dari kanan tu,yg duduk depan lappy tu,comel!~

    ReplyDelete